Vores politiske agenda er altid under udvikling i samarbejde med vores studerende

Uddannelsespolitik for DESO

Karakterer og Feedback

I DESO mener vi, at det afhænger af faget om hvorvidt der skal gives karakter til eksamen eller ej. Karakterer er nemlig ikke altid hensigtsmæssige, fx ved bedømmelse af praktikrapporter og kan både skabe forvirring samt unødig stress. Generelt synes DESO, at erhvervsakademierne skal have mere fokus på feedback. Løbende feedback gennem studiet er en essentiel del af god læring, hvor karakterer fungerer som et supplement, men i sig selv ikke fungere som en fyldestgørende afslutning.

Praktik

I DESO mener vi, at erhvervsakademiet har det overordnede ansvar for at kvalitetssikre Praktikforløb. Det skal ikke være den studerende der står med ansvaret for, at praktikstedet overholder diverse minimumskrav. Og hvis de krav ikke overholdes, skal erhvervsakademiet tage ansvar for at løse problemet, så den studerende kan være tryg, og få så meget ud af forløbet som muligt.  

DESO går ind for muligheden for løn under praktikophold. Praktikperioden kan være hård, da indkomst og udgifter for mange, lige pludselig ikke længere går op. Det er nemlig svært at opretholde et studiejob ved siden af et fuldtidspraktikophold, og SU’en er derfor den eneste indkomst. Mange praktiksteder ønsker at belønne praktikanterne, og skal derfor have muligheden for at give praktikløn, og hvis det ikke er en økonomisk mulighed, kan man som virksomhed gøre sig attraktiv på andre måder.

Undervisningskvalitet

I DESO forventer vi, at de studerende modtager undervisning på øverste niveau. For både samfundet og den studerendes skyld, er det forventet at erhvervsakademierne tilbyder kvalitetsundervisning. Det er desværre ikke altid oplevelsen, og derfor mener DESO, at alle fastansatte undervisere bør gennemgå didaktiske kurser.

I DESO synes vi også, at løn og arbejdsforhold skal være gode nok til at man kan rekruttere kvalificerede undervisere. Et erhvervsakademi skal være en attraktiv arbejdsplads for, at man kan sikre ordentlig undervisning.

I DESO mener vi, at de studerende løbende skal evaluere alle fag på deres kvalitet. Og at disse evalueringer tages seriøst, samt reelt kan medføre ændringer.

Optagelse

DESO mener, at alle de afskaffede Internationale pladser skal genåbnes. Afskaffelsen af internationale pladser er et kæmpe tab både kulturelt og økonomisk for erhvervsakademierne. Det, at der nu uddannes færre fra erhvervsakademierne, mener vi også er et tab for arbejdsmarked, erhvervsliv og samfundet.

 DESO synes, at der skal indføres et retskrav på alle relevante top-up. Retskravet kender man fra universitetet, hvor bachelorstuderende i tre år er garanteret en plads på den naturlige overbygning. Dette koncept bør overføres til erhvervsakademierne, da den manglende sikring skaber unødig stress og utryghed for de studerende. Dette kan have konsekvenser for den studerendes trivsel, indlæring og afholde nogen fra at søge videre.

I DESO ser vi gerne, at der kommer væsentlig flere kvote-2-pladser, da det kan sikre større diversitet på selve uddannelsen. DESO mener også, at det skal være muligt at blive optaget på kvote 2, uden en ungdomsuddannelse, men blot med relevant erhvervserfaring.

 DESO synes, at det skal være nemmere for erhvervsakademistuderende at blive optaget på en relevant overbygning, fx en kandidat. Lige nu er det for ugennemsigtigt, hvordan man kan blive optaget på en kandidat med en erhvervsakademiuddannelse. De studerende som har lyst til at læse videre på en relevant kandidat, skal mødes af et transparent system, så de forstår deres muligheder og begrænsninger.

Klima

 I DESO kræver vi, at alle Erhvervsakademier overvåger og mindsker deres klimaaftryk. Erhvervsakademierne skal udvikle deres hverdagsdrift i retning af at blive grønnere og mindske CO2-udledningen.

DESO mener at alle uddannelser, hvor det giver mening, skal have et større fokus på bæredygtighed i undervisningen og på pensum. Så studerende bliver klædt på til at arbejde med bæredygtighed, og håndtere en af samfundets største udfordringer, når de dimitterer.

DESO samarbejder politisk med landets erhvervsakademier samt deres interesseorganisation Danske Erhvervsakademier.

Udover det ønsker DESO at indgå i politiske samarbejder med alle relevante organisationer der har en interesse i at forbedre vilkårene for studerende på de danske erhvervsakademier. 

 
Screen Shot 2021-09-15 at 13.09.44.png